Sunday, June 13, 2010

Koleksi Pak De...Sebahagian.




Ini adalah sebahagian koleksi Pak De yang mana beliau menggunakannya untuk tujuan perubatan. Koleksi kayu kayunya adalah kebanyakan dari jenis penawar untuk berbagai penyakit sepertimana diamalkan oleh orang dulu dulu. Memang banyak jenisnya. Tak sempat nak tanya semua disebabkan pertemuan kami yang agak singkat (2 jam aje). Kalau nak tanya perabis 2 hari pun tak habis...hehehe. Ada 3 beg koleksinya... Teras kayu beliau adalah dari yang terpilih dan terbukti khasiatnya, insyaallah. Memang digunakan beliau sendiri untuk pengubatan.
Kami juga ada terperasan beliau ada memiliki teras pembisa lalu kami bertanya tentang bujang kalak yang dikatakan sangat bisa. Tapi menurut pendapat dan pengalaman beliau, yang paling berbisa dan paling baik ialah teras gemunggal. Tapi bukan semua teras gemunggal katanya, cuma yang mempunyai nilai mistik yang tinggi saja. Bukan senang nak dapat katanya. Kalau dapat pun tak banyak. Lain orang lain pendapatnya. Wallahu...
Di gambar kedua penjuru atas kanan, ada sebilah keris kecil tembaga 7 luk yang betul betul ori. Bukan replika ygselalu kita jumpa. Orang dulu dulu punya barang ni. Auranya....huhhh..... power. Alhamdulillah, Pak De telah menghadiahkannya kepada kami sebagai tanda persahabatan dan kini ada dalam simpanan peribadi saya. Yang tu bukan untuk dimahar...hehehe. Terima kasih Pak De.
email : joelabu1234@yahoo.com

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.